Dagboken

Dagbok, ja varför inte. Om man inte har nån direkt att dela sin vardag med mer än sin man så kan det vara skönt att få skriva av sig om inget annat. Den som vill läsa bjuder jag på det.Positiva, negativa, bittra, gnälliga och underbara inlägg. Men det är mina tankar.

tisdag 25 januari 2011

Energisugare och positiv tankegång

Jo man tänker mycket när man blir arg, ledsen och så. Det suger energi till tusen. Jag mår ganska bra om jag tänker "vill jag att detta ska mala i mitt huvud?" "Nej!!!"
Då går allt så mycket bättre. Det kallas att rensa. Först analyserar jag problemet. tex. nån har sagt en dum grej till mig. Först blir jag kanske ledsen, sen går jag och maler att varför sa han/hon så. Sen försöker jag vända det till att kanske bjöd jag in till att den skulle säga så, kanske är jag för snäll och foglig för att den ska bete sig så mot mig. Eller att personen i fråga egentligen mår sämre än jag och måste kräka ur sig och vara elak. Sen säger jag till mig själv - detta har hänt, personen i fråga vet kanske inte att jag mår dåligt, tar mig förgiven, ska jag fortsätta tänka på detta och tappa energi?-nej- då släpper jag detta och går vidare. 
När jag då gått vidare då känns luften klarare och jag mår så mycket bättre. 
Jag lider av tinitus och jag tror att det är stressrelaterat mycket. När jag mår dåligt så är ljudnivån också högre. Alltid när vi ska ha personalmöte på jobbet så hörs det mer i min skalle, när jag jobbar med vissa är det också högre.  Jag jobbar på min analysering om varför just då för mötena går ofta bra och det är inte varje gång chefen har en räv bakom örat. Men positivt tänkande gör att man mår bra mycket bättre. Rensa gammalt gör att man också mår bättre.
Nu längtar jag till härliga vårpromenader som är underbart tillfälle att rensa hjärnan.

Inga kommentarer: